May 11, 2026

Sorg snakke om det vi savner

Dette er en øvelse som kan være til hjelp for barn opp mot å sette ord på sorg, og kjenne at det er lov å savne – sammen med deg.

⌛Ca. 10–15 minutter    🧒For barn ca 7-13 år    👥 Gjennomføres sammen med en trygg voksen.

1. Start rolig sammen

Finn ett fredelig sted å sitte

Du kan si noe som:
“Jeg tenkte vi kunne bruke litt tid sammen på å kjenne litt på det vi savner.”

Viktig: La barnet vite at det ikke finnes noe riktig eller galt her. Hvis barnet ikke virker til ville gjennomføre øvelsen var det kanskje ikke rett aktivitet eller timing. Da avslutter vi her:

“Dette var visst ikke det du trengte (akkurat nå), der bommet jeg. Kanskje vi heller skal…” 

2. Finn det dere vil snakke om

Spør forsiktig:

“Hvem eller hva er det du savner mest akkurat nå?”

Hvis barnet ikke vet, kan du hjelpe litt:

  • “Er det noe du tenker på noen ganger?”
  • “Noe som gjør deg litt trist?”

Kanskje du allerede vet hvorfor barnet er trist, eller barnet spesifikt ber om hjelp med følelser opp mot sorg ovenfor? Da hopper du selvfølgelig bare over dette trinnet.

3. Lag et “indre møte”

Be barnet forestille seg personen eller det de savner:

 “Hvis du kunne vært sammen med [navn] nå – hva ville du sagt?”

Du kan også gjøre det mer konkret:

  • tegne personen
  • ha et bilde foran dere
  • eller bruke en stol som “plass”

4. Sett ord på det som er inni

Hjelp barnet å uttrykke det som kommer:

  • “Jeg savner deg”
  • “Jeg skulle ønske…”
  • “Jeg er lei meg for…”
  • “Jeg er sint fordi…”

Viktig:
La alt få plass – også sinne eller forvirring

5. Møt barnet med forståelse

Som voksen er din viktigste rolle å ta imot det som kommer.

Du kan si:

  • “Det gir mening at du føler det sånn”
  • “Det høres vondt ut”
  • “Jeg er her med deg”

Du trenger ikke fikse noe – bare være der

6. Avslutt på en trygg måte

Når dere er ferdige:

  • Led oppmerksomheten til noe konkret i rommet
  • kanskje gi en klem
  • eller gjøre noe rolig sammen etterpå

💬 Tips:

Barn går ofte inn og ut av sorg. Noen ganger vil de snakke, andre ganger ikke. Begge deler er helt greit. Det viktigste er at barnet vet at det er trygt å komme til deg når følelsene dukker opp.

TILBAKE TIL BARN I SORG

TILBAKE TIL SORG

TILBAKE TIL FORSIDEN

English

Vi jobber med å gjøre Følelseskompasset enda bedre. Har du 3 minutter til å dele dine erfaringer? 💛