April 8, 2026

Sorg – tegne det vi savner

Noen ganger savner vi noen eller noe så mye at det kjennes vondt inni oss.
Denne øvelsen kan hjelpe barnet å sette ord på det – på en trygg og litt leken måte.

⌛Ca. 10–15 minutter    🧒For barn ca 7-13 år    👥 Gjennomføres sammen med en trygg voksen.

1. Start rolig sammen

Sett dere et sted hvor dere kan sitte sammen.

Du kan si:
 “Jeg lurer på om vi kan tegne eller snakke litt om noe du savner?”

2. Tegn det dere savner

La barnet tegne:

  • en person
  • et dyr
  • et sted
  • eller noe som var viktig

Hvis barnet vil, kan du tegne også.

3. Gjør tegningen “levende”

Når tegningen er ferdig, kan du si:

“Hvis [personen/det] kunne vært her nå… hva tror du det ville sagt?”
 “Hva har du lyst til å si til [den/det]?”

Barnet kan:

  • snakke
  • hviske
  • eller du kan hjelpe ved å gjenta

4. Hjelp barnet å sette ord på følelsene

Du kan støtte ved å si:

  • “Kanskje du savner litt?”
  • “Kanskje det føles litt trist?”

La barnet korrigere deg – det gir mestring

5. Gi plass til alle følelser

Hvis barnet blir:

  • lei seg
  • sint
  • stille

Valider:
“Det er ikke rart du blir […], -> (gjett inn til hvorfor barnet føler det slik) ”

Eks: Det er ikke rart du blir lei deg -> du var jo så glad i morfar, og nå skal ikke du og han være sammen lenger

Eks: Det er ikke rart du blir sint -> Det er så uretferdig at du og Brutus aldri skal gå tur igjen.

6. Avslutt på en trygg måte

Når dere er ferdige:

  • legg tegningen et trygt sted
  • eller si:
    “Vi kan snakke med [den/det] igjen en annen gang”

Kanskje dere vil gjøre noe hyggelig sammen etterpå?

💬 Tips:

Barn går ofte inn og ut av følelser raskt. Det er helt normalt. Det viktigste er ikke hvor lenge dere gjør øvelsen – men at barnet kjenner at det er trygt å dele.

Tilbake til øvelsene

Tilbake til start (sorg)

Tilbake til forsiden

English

Vi jobber med å gjøre Følelseskompasset enda bedre. Har du 3 minutter til å dele dine erfaringer? 💛